Gustav den tredjes paviljong

Gustav den tredjes paviljong ligger i Hagaparken i Stockholm.

En paviljong är ett litet hus som ligger i en trädgård eller park
Paviljongen är mer än 200 år gammal och kung Gustav den tredje lät bygga den.

Gustav den tredje hann använda paviljongen under ett par år.

Han åkte från paviljongen till maskeradbalen på Operan då han blev skjuten.

Bilden ovan:
Gustav den tredjes paviljong.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se 

Inför besöket

Följ med på en guidad tur och hör om paviljongens kungliga historia, byggnadshistoria o...

För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning. Visningen kan ges på svenska ...

Upptäck mer om Gustav III:s paviljong

Gustav III:s paviljong på Haga är ur ett europeiskt perspektiv en av de märkligaste slo...

Det nygifta tronföljarparet Gustav (III) och Sofia Magdalena hyrde sommaren 1766 ...

Området Haga/Brunnsviken är en del av den kungliga nationalstadsparken. Hagaparken är k...

I Koppartälten finns Haga parkmuseum, kafé och besöksinformation. Koppartälten ligger i...

Artiklar och film

Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där ku...

Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...

Appen Kungliga promenader bjuder på natursköna promenader genom flera av våra kungli...

Kundservice

Öppettider: Stängt